Otwarcie tunelu pod Świną okazało się dobrym krokiem dla mieszkańców, jednakże wraz z nim nie dostosowano innych gałęzi komunikacyjnych. Obecne władze miasta uważają, że poprzedni prezydent nie przygotował odpowiednio Świnoujścia do nowych warunków. Aktualnie miasto mierzy się z ogromnym wzrostem kosztów utrzymania przeprawy promowej. Jakie kroki podjęto, by temu zapobiec?
Urząd Miasta w Świnoujściu, podsumowując dla nas statystyki przejazdów tunelem pod Świną, zwrócił uwagę na niedopatrzenia na przestrzeni lat, które przełożyły się obecnie na problemy finansowe. Jedną z kwestii jest brak odpowiedniego zabezpieczenia środków na utrzymanie przeprawy promowej w mieście i samego tunelu.
Roczny koszt utrzymania tunelu wynosi 14 mln zł, ale to przeprawa promowa jest jeszcze większym kłopotem. Jakie kroki podejmują władzę, by zniwelować problem?
Blisko 60 mln zł na przeprawę promową
Rzecznik Urzędu Miasta w Świnoujściu informuje o znaczących wzrostach kosztów utrzymania przeprawy promowej. Mowa aż o 12 mln zł wzrostu.
– Z 46 milionów złotych do 58 milionów złotych rocznie. To ogromny wzrost wydatków, który jest dla budżetu miasta poważnym problemem (…) To sytuacja, która pokazuje, że otwarcie tunelu, mimo swojego ogromnego potencjału, wymagało dużo większego przygotowania i wsparcia ze strony instytucji centralnych, aby zminimalizować negatywne skutki dla mieszkańców i budżetu miasta – mówi Beata Olszewska.
Skąd wziął się tak ogromny wzrost utrzymania przeprawy promowej? Powody są różne, jednakże miasto zwraca uwagę na utrzymanie załogi i koszty naprawy.
– Koszt wynika z potrzeby utrzymania odpowiedniej ilości załogi - kapitanów, marynarzy, mechaników, obsługi nabrzeży, warsztatów Potrzeby odpowiedniej naprawy promów, w wielu przypadkach trzeba je dokować, co stanowczo podwyższa koszt. Koszt naprawy i utrzymania nabrzeży, prąd, paliwo oraz wszystkie inne środki eksploatacji, odpowiednie certyfikaty i uprawnienia, które są potrzebne przy każdym promie - odnawiane są co kilka lat i kosztują kilkaset tysięcy złotych – wylicza Olszewska.
Świnoujście liczy na rządową subwencję
W obliczu tych wyzwań, Świnoujście zamierza podjąć kroki, by naprawić zmarnowane lata i zniwelować finansowe straty. Miasto planuje sprzedaż promów, które straciły uprawnienia i nie działają z powodu awarii, a koszt ich przywrócenia do funkcjonowania jest bardzo duży.
– Dziś miasto nie potrzebuje 8 promów, dlatego należy to rozważyć – zaznacza rzecznik.
Dodatkowo władze planują restrukturyzację całego Zarządu Dróg Miejskich i Żeglugi oraz poszukiwanie nowych, mniejszych jednostek, które będą tańsze i sprawniejsze.
To jednak nie wszystko. Świnoujście szuka pomocy poza granicami miasta. Jednym ze sposobów ma być skorzystanie z rządowych funduszy.
– W obliczu tych wyzwań, miasto zmuszone jest szukać pomocy z zewnątrz. Z tego powodu władze Świnoujścia wnioskują o rządową subwencję w wysokości 25 milionów złotych, by pomóc w pokryciu tych kosztów i zagwarantować dalszą funkcjonalność zarówno tunelu, jak i przepraw promowych – zdradza Beata Olszewska.
Rządowa subwencja w głównej mierze miałaby zostać przeznaczona na naprawy promów i nabrzeży, a także odpowiednie certyfikaty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.